Uncategorized

مجازی سازی شبکه با VMware NSX و امنیت آن

مجازی سازی شبکه با VMware NSX و امنیت آن

مجازی سازی شبکه با VMware NSX و امنیت آن

مجازی سازی شبکه با VMware NSX و امنیت آن

شرکت VMware در نمایشگاه امسال VMworld محصول جدید خود NSX را برای “مجازی سازی شبکه” معرفی خواهد کرد.

محصول جدید NSX یک بستر مجازی سازی شبکه است که تمام ساختار شبکه و امنیت آن را به طور نرم افزاری فراهم می آورد.

ایده اصلی بر این اساس است که چون می توان سرویس های لایه 2 تا 7 شبکه را به صورت نرم افزاری اجرا کرد، مهندسی و اجرای شبکه آسان تر می شود.

NSX تنها یک محصول VMware نخواهد بود. NSX قادر خواهد بود تا با hypervisor های دیگر و محیط های ابری (cloud) نظیر Amazon و OpenStack ادغام شود. همچنین NSX با شبکه های فیزیکی و سرویس های شبکه سازگار خواهد بود.

NSX مجموعه یکپارچه ای از امکانات شبکه و امنیت را ارائه می دهد. امکاناتی نظیر نظارت متمرکز، حذف سخت افزار، تامین امنیت، آسان سازی عملیات اجرایی شبکه و …

NSX توجه فعالان حوزه امنیت و شبکه را نیز به خود جلب کرده است. با آنکه این محصول تا اوایل زمستان امسال به بازار عرضه نخواهد شد، ولی از هم اکنون شرکت های بزرگی نظیر F5, Fortinet ,McAfee و Juniper حمایت خود و سازگاری محصولات خود را تحت بستر جدید NSX اعلام کرده اند.

نباید شک داشت که در آینده شبکه های مرکز داده و امنیت آنها طبق دیدگاهی که شرکت VMware در NSX طراحی و گنجانده است، در خواهند آمد. ولی نباید هم تردید داشت که شرکت VMware راه طولانی و دشواری برای معرفی و تبدیل NSX به یک راهکار رایج برای شبکه های سازمانی پیش رو دارد.

از جمله موانعی که VMware برای جا انداختن NSX با آنها روبرو خواهد بود، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

* جدا بودن پرسنل بخش های مختلف شبکه. برای بکارگیری NSX مدیران شبکه باید آمادگی ادغام و یکپارچه سازی بخش های مختلف شبکه، نظر بخش سرور، بخش شبکه و بخش امنیت را داشته باشند.

* محدودیت دانش و تجربه در حوزه مجازی سازی. یافتن کارشناس شبکه و یا کارشناس امنیت که در NSX تجربه و مهارت داشته باشد، برای مدت های طولانی، امری دشوار خواهد بود.

* تغییر عادت و سنت شکنی. مدتهاست که محصولات امنیتی نظیر دیواره آتش و نفوذیاب (IDS/IPS) به صورت نسخه های مجازی در بازار وجود دارند ولی سازمانها چندان از این نسخه های مجازی استفاده نمی کنند. همچنین این مشکل برای سوئیچ های مجازی هم صادق است.

برای رونق گرفتن NSX، مدیران شبکه باید حاضر به برداشتن قدم های بزرگی باشند؛ فناوری های نوین در حوزه پردازش موازی و همزمان را بپذیرند و حاضر به قبول تغییرات سازمانی و عملیاتی باشند. در مقابل، انعطاف پذیری، کارآمدی و چابکی نرم افزار بالاخره گزینه “شبکه و امنیت مجازی” را تبدیل به آنچنان گزینه قوی خواهد کرد که نتوان آن را نادیده گرفت.

 

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>