وبلاگ

تفاوت بین هاردهای SATA و SAS

تفاوت بین هاردهای SATA و SAS

تفاوت بین هاردهای SATA و SAS

در شرایط غیرعادی، آنها اتصالاتی هستند که مادربرد سرور را با هارد دیسک ها متصل می کنند.

در حالی که SATA و SAS به رابط انتقال داده اشاره می کنند، آنها برای توصیف دو نوع هارد دیسک استفاده می شوند. مهم است که توجه داشته باشیم که به منظور استفاده از این پست، ما به درایوهای سنتی “چرخاندن” به عنوان درایوهای SSD اشاره می کنیم.

به طور معمول، فرمت محبوب برای درایوهای SATA 7.2K است در حالی که SAS در دو نوع اصلی قرار دارد: 10K و 15K. “K” به سرعت در حال چرخاندن داده ها اشاره می کند.

تفاوت بین هاردهای SATA و SAS این است که درایوهای SAS سریع تر و قابل اطمینان تر از درایوهای SATA هستند.

بهترین اندازه برای سرعت هارد دیسک، IOPS (خروجی های ورودی در هر ثانیه) است که میزان داده هایی را که می توان از آن درایو نوشته و خواند، بیان می کند. صنعت پذیرای میانگین 7.2K SATA درایوها 80 IOPS است در حالی که 10K ارائه حدود 120 IOPS و 15K کشش تا 180 IOPS. این میانگین ها براساس صرفه جویی در هزینه های کم و شدید است.

درایوهای SAS تمایل دارند برای رایانه های سازمانی مورد استفاده قرار بگیرند که در آن سرعت و دسترسی بالا بسیار مهم هستند مانند معاملات بانکی و تجارت الکترونیک.

درایوهای SATA تمایل دارند که برای دسکتاپ، استفاده از مصرف کننده و برای نقش های کمتری مانند ذخیره سازی داده ها و پشتیبان گیری مورد استفاده قرار گیرند.

درایو SAS قابل اعتمادتر از درایوهای SATA هستند. صنعت مداخله بین شکست (MTBF) برای درایوهای SAS را پذیرفت 1.2 میلیون ساعت در مقابل 700000 ساعت MTBF برای درایوهای SATA است.

از دیدگاه فیزیکی، کابل داده نیز به طور قابل توجهی متفاوت است. کابل های SATA به طول 1 متر محدود می شوند و داده ها و قدرت جدا می شوند، در حالی که کابل SAS می تواند تا 10 متر طول با قدرت و اطلاعات ارائه شده از طریق همان کابل باشد.

از نظر ظرفیت، درایوهای SATA دست به دست می زنند. هارد دیسک 3TB SATA غیر معمول نیست و 8 ترابایت دیسک در فرمت 3.5 اینچ وجود دارد. به طور کلی، هرچند که در مقیاس 1 تا 3 ترابایت مقرون به صرفه هستند. از سوی دیگر، درایو SAS به حداکثر مقدار 900 گیگابایت می رسد، گرچه محبوب ترین پیکربندی آن حدود 450 گیگابایت تا 500 گیگابایت است.